Monday, September 22, 2008

Free RPK (Update)

RPK's habeas corpus application is now scheduled for tomorrow morning (23rd September 2008). It will be heard by Justice Suraya Othman of Criminal High Court 1. The court is situated on the 5th Floor (left wing), KL Court Complex, Off Jalan Duta.

RPK has been detained under section 73(1) of the Internal Security Act. Unlike a detention by the Minister under section 8 (as was the case with the HINDRAF 5), a court must review a section 73 detention on an "objective" basis. It must satisfy itself objectively that there was a reasonable basis for the detention in the context of national security. The detaining authority is therefore under a burden to establish that the activity complained of (on the part of RPK) could reasonably be characterised as a threat to national security.

If the court allows the application, RPK must be released immediately. If the court dismisses it, an appeal lies directly to the Federal Court.

MIS

15 comments:

jatt said...

Let us all bear the truth!

Malaysia politics The Truth

Antares said...

The police are totally out of their depth here. Thought they could apply well-worn tactics carried over from the Mahathir era. The ISA only works when the majority is paralyzed by FEAR. When the public is outraged and indignant about such heavy-handed, jack-booted actions, detention without trial and Gestapo torture techniques are shown up for what they truly are - a cowardly reaction to being insulted. No judge in his or her right mind could possibly endorse RPK's arrest under the ISA. The court must release him.

Anonymous said...

Imtiaz,
The presiding judge's dictum in her ruling on Uthayakumar's habeas corpus application last week do not inspire confidence.

Best of luck nonetheless although it is likely the matter will be adjourned for the AG to file an affidavit in reply.

Umbrage

chong said...

judge is appointed/selected by the correct, correct, correct... :(

Pratamad said...

Give it a good fight and save RPK from the tyranny!

Lawan tetap lawan!

orang kuala said...

Afterall what is Malaysia without Raja Petra Kamaruddin ....

it is just a rate race , people going after , "fiat money" which value is intrinsically the cost of the printing of the paper and whose Public Debt is some RM285 billion !

at least RPK is fighting for some REAL VALUE right or wrong.

Anonymous said...

Madam Judge,

Here's the opportunity for you to show that you care for human rights. Act from your heart.

DR.SARAVANAN R said...

Ahuh! Suraya Othman,
I do not want jinx anything here. So, i'm just gonna wish you guys all the best and pray for RPK's release. Keep us updated MIS.
cheers

Anonymous said...

what did the govt do just before the hearing? they throw him into the dungeon under section 8!
this is the most dastardly act perpetrated by Hamid which is designed to circumvent the rights of a decent human being. Hamid will say the timing is coincidental but we all its deliberate.
Malik, may be its time the Bar Council should stop talking and start acting. Initiate an EGM for a Nationwide strike by the lawyers?

motherchell said...

Malik! I want to thank you for so much done this morning, the conspiracy to and the mockery of the Law by Albar is something i cannot imagine of a Home Minister of A NATION . This Injustice on RPK must stop at all costs-- plus the complete dismantling of the ISA and freedom for all in there.

May i ask ,as an Ordinary Citizen, if we have to bring it to the ICJ level to seek redress by Patriots of the Nation. WHAT AND HOW do we go about it ? Pl guide us along , thank you Malik!

Anonymous said...

To MIS, I am a Malaysian first and Malay 2nd wish to beg you with my sincere heart to fight and defend RPK with all legal mean and knowledge as i do believe you hv the knowledge and capabilities with regards to immmoral detention of RPK today. It's a sad day for me when hearing that's he's been detain for 2 years by this barbaric law.

[T] said...

I got to know that you are the counsel for RPK. Best of Luck. Justice is in your hand. I have heard many of your cases, and I hope I will be inspired more with tomorrow's case by you.

Old Fart said...

Cheap shot on the part of Syed Hamid Albar. But then that is the case with this illegitimate government we have at this time.

I guess with every turn of the screw the out do their previous decisions and actions and only inflame the rage of decent people.

What civil society has to do now is to ensure the wedge that has appeared digs in and prises open once and for all the BN's influence over people's reckoning of the condition of the state.

Malaysians, by and large, have allowed the BN government to define for us the state of affairs of the nation and the threat or otherwise to its security and the economy.

Unfortunately, we have all allowed the BN to continue to attribute and appropriate political threats to themselves, including their leaders and individuals within the BN, like as if it becomes a threat to the nation.

Raja Petra obviously was a threat to the political interests of the BN and individuals within the BN. In no way was he a threat to the nation. Is there any law that forbids any threat to the political interests of any political party or its leaders in our statute books?

What I cannot understand is judges willing to close thier eyes on this and automatically assuming the interpretations made out by the BN leadership and the BN government as a given. So they say, threat to the security of the nation and that is what it is. Why does not a judge look into whether the events or activities or writings complained of were indeed a threat to the security of the nation as envisaged by the ISA itself or if it was in reality a threat to the ruling party and/or its leaders?

If really the statute books do not allow the judges much leeway and their hands are tied, then shame it is to al the BN parties, especially, MCA, Gerakan and MIC who are mainly responsible, by their silence or quiet acquiciesion of these laws.

MCA, Gerakan, MIC, PPP and all the other East Malaysian parties can help to undo all this. Quit BN and leave UMNO standing alone!!

Anonymous said...

We are behind you all the way to Free RPK. It has been a very sad day indeed.

www.kulitpisang.com said...

Pak Sheikh dan demokrasi ala 16 September…


Ada kawan-kawan yang kata kerajaan PAS Kelantan sekurang-kurangnya kena bersyukur mereka dapat hidup aman damai selepas pilihanraya umum 2004.


Ikut cakap depa tak dengar pun suasana yang kalut segala macam tak habis-habis berbulan lamanya macam sekarang.



Kalau nak kira mana boleh tahan sangat.Waktu itu bezanya cuma dua kerusi saja dengan Barisan Nasional.Lepas tu PAS tinggal satu kerusi saja bila kalah pilihanraya kecil Pengkalan Pasir.Depa dok cakap bab tu mengenangkan bagaimana kemarukya Datuk Seri Anwar Ibrahim nak jadi juga Perdana Menteri sampai dah masuk peringkat tak peduli apapun…asal dapat.

Cuba bilang dengan jari sekarang ni bezanya kerusi pembangkang dengan BN bukan satu,bukan dua,bukan tiga,bukan empat,bukan lima tetapi 58.Lepas tu tolak dua pasai parti SAPP di Sabah tu keluar BN… tinggal 56.

Jangan kata apa-apa beb … mana mungkin orang sehebat Pak Sheikh boleh kalah atau mengaku kalah walaupun sudah berulangkali sebelum ni keriau sana sini kata lebih 30 orang Ahli Parlimen BN sudah ada dalam gengamannya.





Aksi terbaru untuk menyapu arang yang terconteng pada imej politiknya kerana tidak tertunainya janji nak tubuh kerajaan 16 September…Pak Sheikh sudah bangun dengan desakan diadakan segera sidang tergempar Dewan Rakyat.Baginya itulah medan paling afdal untuk buat perhitungan dengan kerajaan BN siapa yang lebih power.

Ikut perkiraan Anwar…kerajaan dan semua orang kena layan segala macam karenahnya.

Macam biasa angka lebih 30 MP BN jadi ayat penyedap bicara.

Ada kawan-kawan yang tanya apa lagi tembarangnya kali ini.

Lojik cakaplah mana mungkin Anwar mahu tunggu satu saat…malah tidak satu minit pun kalau betoi-betoi dah lama lebih 30 orang Ahli Parlimen BN ada dalam poketnya.

Ada juga kawan-kawan yang sinis habis bila sentuh tentang dakwaan Anwar kata dia tak boleh umum senarai nama lebih 30 MP tu kerana takut nanti bala sekelip mata termasuk ISA akan timbul keatas mereka.

Soalnya mudah saja….contohnya siapa lagi yang boleh cover line baik melalui ISA dan segala macam tuduhan segera lain …kalau Anwar boleh bariskan serentak lebih 30 MP itu dalam satu sidang akhbar bersamanya.

Sekarang ini kalau rajin check terdapat sebilangan blog yang sudah mempermain-mainkan senarai yang disebut-sebutnya itu dengan membariskan senarai kosong dari 1 hingga angka 31.

Cuba kita semua selak balik berita Penasihat PKR itu cakap tentang bab itu sejak pilihanraya umum 8 Mac lalu.Sudah berapa kali dia punya tembak kata semua depa tu dah set lompat?

Kawan tengok cara Anwar punya cakap masa sidanng akhbar desak kerajaan BN adakan sidang tergempar Dewan Rakyat pada 23 September ini bukan main punya serius…

Fikir-fikir balik rasa rasa macam pernah dengar ayat ayat tu…masa Anwar heboh bercakap merata tempat termasuk di luar negara kata masuk saja detik 16 September kerajaan BN sudah terbenam dalam liang lahad.

Ada juga andaian popular yang berlegar sekarang kata dia saja buat desakan tu sebagai satu strategi nak cover malunya. Sebabnya kerat jari Anwar tahu sangat kerajaan BN tak akan setuju nak layan desakan itu.

Jadi dengan sendirinya bagi dia banyak waktu lagi untuk bermain dengan cerita ini.Kalau tanya alasan mudah…kerajaan tak mau buat sidang tergempar Dewan Rakyat.

Jadi jangan sekali kali underestimate Pak Sheikh dan pakar-pakar strategi sekelilingnya…mereka memang tip top dalam bab helah perang saraf ni.

Kawan dengar cerita team nya itu amat bagi perhatian berat pada indeks persepsi masyarakat.

Jadi apa saja langkah nak diambil… indeks perepsi masyarakat mesti kena ‘ campur’ padanya dan ‘ tolak’ kepada kerajaan.

Ikut ceritanya itulah juga antara tujuan mereka sibuk hantar lima pemimpin kanan mengejar MP BN di Taiwan.

Ia semata-mata nak paparkan persepsi yang mereka benar-benar serius…walaupun habuk pun tak ada dan lima mereka pulang dari Taiwan tangan kosong.



Cakap-cakap pasai benda ni semua… masa sembang-sembang ada seorang Kawan yang kata apapun kita semua patut berterima kasih pada Pak Sheikh kerana dia banyak memberi pedoman dan tunjuk ajar kepada seluruh rakyat Malaysia tentang demokrasi – ala kerajaan 16 September - yang tak jadi tu.Jadi katanya syok juga kalau katakan barisan pembangkang yang diterajui Anwar boleh berkuasa.

Ye lah bukan senang nak dapat peluang banyak benda yang kita boleh buat bebas sebebasnya.

Katanya yang pertama sekali mereka yang bakal dihadapkan ke mahkamah atas apa tuduhan sekalipun tidak perlu bimbang dan gundah sangat macam dulu-dulu.





Kita sekarang bercakap tentang kepimpinan melalui teladan…tengok sudah bagaimana Anwar handle dan buat bising pasal kes dakwaan liwatnya.Jangan bimbang kena apa saja tuduhan …banyak cara boleh mempertikaikannya.

Kalau orang politik boleh buat ceramah,kempen dan roadshow.

Apa perlu nak risau bersepah “Mahkamah Rakyat’ boleh dibuka menjelang perbicaraan sesuatu kes.

Yang penting kena kreatif dan pandai bikin gempak.

Agensi-agensi penguatkuasa seperti polis,Badan Pencegah Rasuah dan lain-lain jangan buat main-main nak dakwa dakwi senang-senang.

Tengok sudah dalam kes dua Exco Kerajaan Negeri PKR kerajaan negeri Perak yang kena cekup pasal kes rasuah.

Ini sejarah beb …belum pernah berlaku macam ni. Menteri Besar Perak boleh keluar kenyataan bagi kata dua minta BPR dan media yang buat liputan minta maaf kerana menjejaskan imej kedua mereka.

Seronoknya dalam depa dok cakap tinggi melangit pembangkang benci rasuah - bila kena batang hidung sendiri… lompat tak bertangga.

Jadi bila barisan pembangkang berkuasa nanti jangan teragak-agak kasi hentam habis-habis dulu mana-mana agensi kerajaan yang nak dakwa kita tu.

Atas nama demokrasi tu juga Kawan sendiri boleh bayang macam mana nanti para penjenayah raya keling punya seronok menyambut kerajaan yang ini macam.





Jangan lupa itu baru sikit …ada senjata lain yang boleh pakai…iaitu Akuan Bersumpah.Cari kawan-kawan atau siapa saja…bayar RM5 buat Akaun Bersumpah tuduh siapa saja kita suka.

Kerajaan 16 September memang cukup minat pada Akaun Bersumpah.

Para wartawan dan blogger tak payah nak takut-takut…tulis hentam,tuduh,fitnah maki hamum ikut suka hati depa… tidak ada siapa yang larang.

Siapa yang nak cakap banyak…Bukankah laman Malaysia Today dah jadi benchmark yakni penanda aras pada kebebasan boleh tulis apa saja di negara ini.

Kalau nak tangkap boleh tanya balik… pasal apa Raja Petra boleh buat.

Lagipun Anwar selalu dabik dada dia sentiasa uphold the freedom of the press walaupun kawan-kawan budak suratkhabar semua tahu dia cukup geli dan melenting bila dengar soalan-soalan yang mengusik jiwa.

Kalau bab nak buat demonstrasi ni…tak payah permit-permit polis.Cerita kena minta permit ni kisah zaman sebelum merdeka.Buat saja tak kira masa dan tempat,pagi petang siang malam.

Apa saja yang tak puashati himpun ramai-ramai… sewa stadium…sewa dewan atau cari padang kosong.Kalau tidak kumpul ramai-ramai..naik sepanduk..arak sana..arak siri.

Bila datang pilihanraya umum jangan pula nak susah hati takut pasal kalah menang.Tak cukup undi kata ada pengundi hantu.Cukup undi dan menang lima negeri pun kata ada pengundi hantu.

Tak boleh tubuh kerajaan apa nak sudah hati.Bukankah kita boleh bising dan bising dan bising selagi termampu kata ramai YB di pihak kerajaan dah terhegeh-hegeh nak melompat.

Tak melompat pun kata saja nak melompat…siapa yang peduli.Dalam demokrasi apa kita cakap orang kena dengar.

Dalam dok sibuk tak tentu hala nak berebut buka kerajaan 16 September ada kawan yang kata cuba hang tengok ada nampak apa-apa perubahan besar dak di lima negeri yang ditawan pembangkang masa pilihanraya umum 8 Mac.

Dia tanya ada dak benda-benda yang rakyat negeri tu boleh lompat sampai ke bumbung punya seronok.

Kalau nak ikut manifesto dan janji pilihanraya dah bergemerlapan punya senang lenang depa di negeri-negeri tu.

“Aku tak nampak apa sangat…cuba hang cerita mai kot-kot aku tertinggai tak baca surat khabar.”kata kawan yang seorang lagi.

Katanya ini cerita bagi air percuma…letrik percuma kat orang sikit sebanyak cuma nak bagi syok awal-awal saja.

Itupun macam di Selangor sampai nak goyang satu negeri punya riuh…baru nak buat.

Kalau selak balik manifesto depa tu banyak lagi yang belum tertunai dan belum nampak bayang akan tertunai.

Mungkin depa nanti bagi alasan baru enam bulan lebih.Itulah ayat standard.

Syoknya dalam bergudang janji yang belum tertunai tu..Pak Sheikh boleh pusing keliling lagi janji dan terus janji.






Kawan: tak pernah terfikir ada orang kemaruk nak jadi PM sampai begitu sekali



-Agenda Daily